Eurheilu kasvaa edelleen
Jos vielä muutama vuosi sinulle olisi kerrottu tämän hetken eurheiluun liittyvistä isoista miljoonaluokan turnauksista useammassa eri pelissä sekä jatkuvasti lisääntyvät pelikohteet vedonlyönnissä, et kenties olisi aivan kokonaan haukannut tätä kakunpalaa. Varsinkin vedonlyönti käy kuumana isojen tapahtumien kuten Dota2:n The Internationalin ja CS:GO Mastersien parissa, ja varmasti myös PUBG ja Valorant isoimmat turnaukset saavat pelikohteet TOP-listoille mielenkiinnossa mitattuna.
Eurheilu ja massat
Vielä tänään ei Eurheillu kuitenkaan ole ns. massojen laji, johtuen lähinnä tietokonepelaamiseen liitettävissä negatiivisista assosaatioista kuten ylipaino, huonokunto, syrjäytyneisyys. Nykyään kuitenkin Eurheilu on niin Suomessa kuin monessa muussakin maassa jo keskiasteen oppilaitosten oppiaine. Oppiaine sisältää varsinaisen pelaamisen lisäksi yritystoimintaa sekä oman toiminnan seuraamista ja hallitsemista. On totta, että menneinä vuosina on pelaajilla liian helposti lipsahtanut tietokonepelaamisen pelaaminen liialliseksi ja tauot ja ergonomia ovat unohtuneet. Tähän on jo aivan viimeisten vuosien aikana tullut perustasolle paljon uutta, kun monissa maissa on aloitettu junioripelaajien akatemiat ja leirit, joiden aikana ammattilaiset kertovat sekä pelaamisesta, että miten pysytään kunnossa, vaikka ammattina on eurheilu ja pelaaminen.
Muutos vanhakantaisesta kuvasta nykyaikaan ja tulevaisuuteen ei tapahdu hetkessä vaan siihen menee vuosia. Paljon on myös merkitystä miten erilaiset eurheilun omat organisaatiot tuovat esille omaa toimintaansa sekä sen kehitysportaita pitäen silmällä nimenomaan pelaajien kehittymisen ja kokonaisvaltaisen ajattelun mukaan ottamisen, missä pelaamisen vastapainona on myös liikunta sekä terveellinen ruokavalio.
Kaikesta tästä huolimatta maailman mittakaavassa kymmenet miljoonat pelaajat pelaavat näitä pelejä, jotka kuuluvat ns. eurheilun eli esportsin genreen. Viime vuonna englantilainen yliopisto ja sen tutkijat laskivat, että varsinaisia pelejä, joissa eurheilua voi harrastaa ammatikseen oli noin 50 kappaletta, ja peleissä ja niiden pelaamisessa on suuria kulttuurillisia eroja.
Tilastollisesti on laskettu, että koko maailmassa on tätä nykyä reilut 235 miljoonaa eurheilua seuraavaa tai pelaavaa henkilöä. Eurheilunkin pariin on vähitellen tullut entistä enemmän faneja ja katselijoita, jotka eivät itse pelaa kilpailutasolla, mutta haluavat seurata oman joukkueensa menestystä isoissa turnauksissa. Euroopassa tällaisia isoja organisaatioita ovat mm. tanskalainen Astralis, saksalainen BIG, eurooppalainen OG ja saksalainen G2 – ja Etelä-Amerikan väriä edustaa monesti Furia Brasiliasta ja USA:n tähtilippua Cloud9. Mutta näissä monissa organisaatioissa on nykyään pelaajistossa sama tarina kuin jalkapallossa- itse organisaatio voi tulla vaikka USA:sta kuten FaZe, mutta esimerkiksi sen CS:GO joukkue koostuu norjalaisesta, tanskalaisesta, kanadalaisesta, virolaisesta ja latvialaisesta pelaajasta, joita valmentaa ruotsalainen pelaaja!
Eurooppalainen pelaaminen
Euroopassa eurheilu on pohjautunut ja pohjautuu edelleen tietokoneella pelattuihin peleihin ja mielellään isoihin LAN-tapahtumiin kuten Tukholman Dota2 tai Katowizen CS:GO master tapahtumat. Etenkin Pohjoismaissa suosituimmat pelit ovat ennen kaikkea CS:GO, jossa Tanska on aivan maailman huipulla, ja PUBG, josta löytyy myös hyvä edustus Suomesta ENCE:n organisaation alta. CS:GO pelistä muuten vedonlyöjiä kiinnostava fakta: ENCE:n alla pelaava CS:GO rosteri on tällä hetkellä täysin puolalainen ja joukkue on noussutkin tällä kokoonpanolla maailman TOP5 joukkueen listoille. CS:GO pelaamisesta on luvassa nyt marraskuussa Suomeen uusi huipputurnaus, kun 200 000 euron palkintopotillinen Elisa Masters tulee Suomeen osana ESL Pro Touria.
Aasialainen pelaaminen
Jos eurooppalainen pelaaminen on tietokonepelaamista, niin Aasiassa, missä on vähemmän tilaa, enemmän ihmisiä ja kalliit verkkoyhteydet, pelaaminen on kasvanut nimenomaan mobiilissa. Se tarkoitta myös sitä, että vaikka Aasiassa pelataan eniten eurheilun saralla esimerkiksi League of Legends ja Dota2 ja Starcraft 2 pelejä, niin mobiilipelaamisen kasvaminen on johtanut siihen, että pelistudiot ovat tuottaneet monista eurheilu peleistä kilpapelaamisen versiot myös mobiiliin. Tästä on suorana seurauksena jo nähty mm. PUBG Mobile, Call of Duty Mobile ja League of Legends Wild Rift turnaukset ja useita muita vain Aasiassa pelattavia eurheiluturnauksia.
Aasiassa kasvanut mobiilipelaaminen ja pelien siirtyminen mobiiliin on jo nyt vaikuttamassa myös eurooppalaiseen pelaamiseen – ja sitten eurooppalaisen pelaamisen ja aasialaisen pelaamisen kautta myös USA:n pelimarkkinoille, missä sielläkin pelataan enemmän eurooppalaisittain. Kaikille alueille on kuitenkin yhteistä se, että vaikka kyse on tietokone-konsoli-älypuhelinen pelien kilpapelaamisesta, parhaat tapahtumat rakentunut areenapeleiksi, joissa kymmenet tuhannet katselijat kokoontuvat urheilu tms areenalle katselemaan isoilta screeneiltä kun keskellä areenaa joukkueet ottavat toisistaan mittaa.
Esports vedonlyönti
Miten sitten esports eli eurheilu eroaa perinteisistä lajeista vedonlyöntiä ajatellen? Nykyään pelikohteet ovat eurheilukohteissa lähinnä ottelun voitosta, mutta aivan samalla tavalla kuin perinteiset lajit kuten jalkapallo, koripallo ja baseball, myös eurheilun pelikohteiden sisäiset kohteet lisääntyvät vähitellen. Ongelmana on vielä se, että joukkueet ja lajit ovat uusia niin tilastotietoa ei ole läheskään niin paljon kuin vanhoilla lajeilla, ja monesti vielä tapahtuu väärin asetettuja kertoimia – joten mikäli itse seuraat jotain eurheilun peliä, jolla on kohteita vedonlyöntilistoilla, nyt olisi mahdollisuus löytää niitä huomattavasti parempia kertoimia kuin esimerkiksi jalkapallon parissa.
Eurheilun ongelmat
Eurheilussa suurin ongelma on perinteiden puuttuminen. Myös monien organisaatioiden keveys ja tukirakenteiden ja sen oman historian puuttumine vaikeuttavat ulkopuolisten tiedon löytämistä ja sitä kautta myös perusteltua suhtautumista lajiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin. Eurheilu kuitenkin kehittyy jatkuvasti. Varsinkin kansainväliset isot organisaatiot satsaavat sekä omien joukkueiden rakenteeseen, myös junioritoimintaa – ei jalkapallossakaan aluksi mitään junioritoimintaa ollut. Eurheilun ammattiturnaukset ovat kuitenkin mahdollista pääsääntöisesti vain aikuisille, eli 18-vuotta täyttäneille pelaajille, ja erikoisluvalla 17-vuotiaille.
Monet Eurheilua seuraavista ovat hyvin tietoisia, että monet pelit pelataan viiden hengen pelaavalla kokoonpanolla, eikä organisaatioilla ole yleensä varamiehiä – sama viiden hengen ryhmä + valmentaja pelaavat turnauksesta toiseen – ja tästä syystä on jo nähty monien pelaajien loppuun palamisia. Tähänkin on varmasti tulossa muutos, mutta koska joukkueet ottavat käyttöönsä enemmän pelaajia huomioivan kokonaisuuden, ja koska pelejä tulee myös tasaisemmin kuin nyt – eurheilussa kaikki tasot vaativat vielä kehitystä, niin kansainvälisesti kuin kansallisestikin ja ainoastaan isot miljoonaluokkien voittoturnaukset eivät kanna lajia eteenpäin sitä kehittäen.
Eurheilun pelaaminen
Vaikka näitä pelejä voi alkaa pelata monesti jo reilun 10-vuotiaan ikäisenä, varsinaiset ammattilaiskentät vaativat täysi-ikäisyyden juuri sen vuoksi, että monissa turnauksissa sponsorina on vedonlyöntitoimisto tai kansainvälinen brändi, ja monissa maissa osa näistä eurheilu peleistä on merkitty joko K16 tai K18 merkinnöin. Siksi organisaatiot peluuttavatkin juniorikerhoissa nuoremmille tarkoitettuja pelejä, jotka kuitenkin kertovat valmentajille, kenestä voisi olla aineista myös myöhemmin aina ammattilaiskentille saakka- sama tarina on mm. jalkapallossa ja jääkiekossa, missä aloitetaan alkeista, pelaillaan ja vähitellen aletaan katsella niitä pelaajia, joissa voisi olla aineista pelata liigatasolla.
Pelikohteena Esports
Tätä kirjoitettaessa olemme alle kuukauden päästä yhdestä vuoden isoimmasta CS:GO masters turnauksesta kun 7.7. alkaa Kölnin IEM Masters, missä 16 joukkuetta kamppailee keskenään 400 000 dollarin pääpotista. Toiseksi sijoittuva joukkue tulee saamaan 180 000 ja kolmonen ja nelonenkin vielä 80 000 – pienimmät potit saavat 13-16 sijat, jotka saavat matkakassaansa 10 000 euroa per joukkue. Tässä vaiheessa turnaukseen ovat selvinneet Euroopasta jo FaZe, ENCE, Navi, Cloud9, Ninjas in Pyjamas, G2 ja Amerikoista Furia ja Liquid. Loppujen kahdeksan pääsystä pelataan erillisessä PlayIn vaiheessa 5.-6.7. ja mukana on 16 joukkuetta, ja siis kahdeksan pääsee Kölniin – jos panostaminen kiinnostaa, kannattaa seurata näiden haastajien otteita – sieltä voi aina nousta hyvässä kunnossa oleva tiimi haastamaan näitä jo paikkansa lopputurnauksessa lunastaneita – ja silloin puhutaan jo hyvistä kertoimista!
Comments are closed.